Przy określaniu prawidłowej nośności potrzebnych zestawów kołowych punktem wyjścia jest ich ilość, rodzaj i sposób ich montażu.
Oto kilka najpopularniejszych typów montażu zestawów kołowych:
dwa skrętne + dwa stałe
jeden z najpopularniejszych układów montowania zestawów kołowych. Zapewnia optymalną kontrolę nad obsługiwanym wózkiem tzn. bardzo dobrą sterowność
przy zachowaniu stabilnego toru jazdy
cztery skrętne
zapewnia niespotykaną możliwość manewrowania. Układ stosowany najczęściej w miejscach, gdzie jest bardzo ograniczona przestrzeń do manewrowania.
Niewątpliwą wadą jest trudność jazdy na wprost, na pochylniach oraz nierównych podłożach, przy cięższych aplikacjach zaleca się zamontowanie blokady kierunku
jeden skrętny + dwa stałe
najbardziej ekonomiczne rozwiązanie dla mniejszych wózków oraz niskich obciążeń. Łatwa możliwość sterowania. Istnieje ryzyko obrócenia się wózka,
jeśli nie jest obciążony równomiernie
trzy skrętne
podobnie jak układ z czterema skrętnymi zestawami zapewnia bardzo wysoką możliwość manewrowania. Układ ten ma zastosowanie wyłącznie do małych wózków
oraz lekkich obciążeń, gdyż jest bardzo niestabilny. Jazda na wprost oraz przy pochyłościach jest bardzo trudna
cztery skrętne + dwa stałe (zamontowane centralnie)
układ stosowany najczęściej przy długich wózkach i dużych obciążeniach. Zapewnienia optymalną kontrolę oraz sterowność. Najczęściej zestawy stałe są wyższe o kolejny rozmiar od skrętnych lub mocowane niżej. Należy pamiętać, że w tym układzie nośność każdego stałego zestawu musi być równa minimum 50% całkowitego przewidywanego obciążenia
dwa skrętne + dwa stałe (zamontowane centralnie)
układ podobny do powyższego, ale mniej stabilny w przypadku nierównomiernego rozmieszczenia ładunku. Sposób montażu oraz wymagane nośności zestawów kołowych takie same jak powyżej
cztery stałe
układ stosowany wyłącznie w wózkach poruszających się wzdłuż linii prostej
Optymalną nośność koła lub zestawu kołowego obliczamy na podstawie następującego wzoru:
P = (P1 + P2)/3*
gdzie:
P – nośność koła lub zestawu kołowego, jaką musimy przyjąć dla określonej aplikacji
P1 – waga wózka
P2 – maksymalna waga ładunku
* Waga jest dzielona przez trzy, ponieważ przeważnie podłoże nie jest perfekcyjne gładkie, ładunek nie jest równomiernie rozmieszczony itp. Uwzględnia się tu zatem pewien współczynnik bezpieczeństwa, zapewniający optymalne użytkowanie wózków w długim czasie