Rodzaje łożysk stosowanych w kołach

Wybór typu ułożyskowania koła jest uzależniony od charakteru aplikacji, środowiska pracy
i zakresu wymaganych nośności.


Wśród najpopularniejszych rodzajów ułożyskowania kół do transportu wewnętrznego wyróżnia się:

ślizgowe

najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Stosowane najczęściej w zestawach aparaturowych oraz wózkach użytkowanych mniej intensywnie. Czasami w przypadku takich rozwiązań stosuje się tulejki, jednakże jeśli obręcz koła wykonana jest z poliamidu, polipropylenu lub żeliwa, gdyż ślizg jest bardzo łatwy i nie są one wymagane. W warunkach wysokiej wilgotności lub zapylenia czasami występują odgłosy piszczenia

wałeczkowe (lub inaczej igiełkowe)

jedno z najczęściej stosowanych rozwiązań w zestawach kołowych, bardzo trwałe i praktyczne. Polega na umieszczeniu w specjalnym gnieździe tworzywowym lub metalowym stalowych rolek (igieł), które obracają pomiędzy obręczą koła a tuleją osi koła zapewniając mniejsze opory toczenia i tym samym łatwiejszy bieg koła. Najcześciej stosowane w aplikacjach wymagających niższych lub średnich obciążeń i przy niższych prędkościach pracy

kulkowe

zapewnia łatwy bieg koła (niskie opory toczenia), nawet przy wysokich obciążeniach.
Może być uszczelnione jeśli wymaga tego środowisko pracy (RS lub 2RS)